Menu

27 January 2009

Autopost dalam Blogger/Blogspot

Autopost? apa tu? korang tau tak? aiseh..klu dah berblogging tu rasanye msti tau la kan.meh aku terangkan kepada sesape yg kurang faham.

Autopost dalam blogging ialah satu fungsi untuk blog kite secara automatiknya post entry kita pada tarikh dan masa yg kite tetapkan.

apa gunanya?
>utk pastikan blog kita sentiasa ada post baru wlupun kte abaikan
>utk constanly post entry walaupun kite tak dapat akses internet utk satu jangka masa
>utk post entry secara banyak dan biar blog update sendiri


sini aku tunjuk step mudah utk create autopost menggunakan blogger.



1) Mula dengan langkah biasa. Klik New Post.


2) Tulis tajuk dan content entry anda.imej juga boleh dimasukkan. tiada masalah.



Step autopost...

a = klik pada Post Options

b = isi Tarikh dan Masa bila entry ini akan di-autopost.

*format tarikh dan masa mestilah sama
contoh: bulan/hb/tahun


3) Klik Publish Post apabila semua sudah selesai.
*jangan gunakan button Save Now.


4) Untuk edit atau buang atau tukar tarikh autopost, pergi ke Edit Post, dan klik Scheduled.



5) Siap. :)

itu saja utk kali ni.selamat mencuba.!

2 comments:

  1. aku sebenarnya, selalu buat macam ni. pasal idea mencurah2 kekadang dan takmo sampai sehari banyak sangat entri. tu yang aku mampu buat satu hari satu entri tuh. haha!

    ReplyDelete
  2. haha.gud.! gud.! kat wordpress guna plugin.ade org tanye aku utk blogger pulak.

    ReplyDelete